2017. június 24., szombat

Lakás vs. Ház

Sziasztok! 

Egy kedves olvasó, Dóra dobta fel e-mailben ezt a kérdést és mivel azt gondolom, hogy ez tényleg egy jó kis téma, így leírom a saját tapasztalataimat, véleményemet, hátha másnak is hasznos lehet. 

Először is ez a kérdés nem fekete vagy fehér, hanem nagyon összetett. Sok mindentől függ, hogy kinek mi kényelmes, praktikus, élhető. De nézzük is a pro-kontra érveket. 



  • Szerettem lakásban lakni mert baromi kényelmes, semmi dolgod nincs vele, csak a bejárati ajtón belül. Ezzel mondjuk együtt jár az is, hogy a lépcsőház, panelház, társasház, legyen bármelyik úgy néz ki ahogy azt a lakók, házfelügyelő kezeli. Laktam én már csodatiszta társasházban és fertő kinézetű panelban is. A panellel mondjuk az is necces, hogy rengetegen laknak, ezáltal sok ember megfordul a közös helyiségekben és ki ki szocializációjától függően használja azokat. Meg ugye ott vannak az örök mumusok, a liftek. A ház ellenben egyáltalán nem kényelmes ilyen szemszögből, itt ugyanis rengeteg dolog van, amit nem is gondolna az ember. Ha szerencséd van olyan családi házba költözöl, ahol már készen van minden a kertben, kész a füvesítés, a parkosítás és minden más is. Ha te építed, mint jelen esetben mi, akkor igencsak durva 1-2 év vár rád, mint anyagilag, mint humán erőforrásilag. Brutál százezrek mennek el kerítésre, füvesítésre, ide egy kis tuja sor, oda egy kis díszkavics, de jó lenne térkő, szalonnasütő stb....Viszont tied az egész kert, van tér, tudsz nyugodtan fürdőruciban pancsolni, még akkor is ha nem teljesen kész a bícsbádid. Nyugodtan tarthatsz kutyust, cicust, mondjuk ez a lakásban is opció, csak az rengeteg sétáltatással és egyéb nyűggel jár. A gyerekek lehetnek pucéron, megnézhetik közelről is a századik bogarat, fűszálat, kavicsot, repülőt vagy bármit. A lakásban ezt csak felöltözve, elkészülve, elmenve sétálni élheti át. Az erkély, terasz, loggia szuper, de nem egy örökmozgónak. Gyerektelen felnőtteknek SZABADIDŐBEN (az amúgy mi, már nem is emlékszem) egy könyvet olvasva, napozgatva, limonádézgatva tökéletes a terasz, de gyerekeseknek nem túl nagy élmény, legalábbis a gyereknek:)
  •  A gyerekkor szempontjából sem utolsó körbejárni a témát. Én panelben nőttem fel, de nekem az akkor ott tökéletesen megfelelt. Én nem voltam egy izgő-mozgó típus sohasem, csendben elvoltam mindig is a könyveimmel. Úgy látom a fiam is ilyen típus lesz, ellenben Dorka tiszta apja, nem tud megülni a fenekén. Reggel ébredés és öltözés után már veszi is a gumicsizmáját vagy a kis cipőjét és neki is vág ezredszerre felfedezni az udvart. Még enni is kint eszik, kintre is vettünk neki egy etetőszéket. Éppen csak aludni jár be. Tudom, hogy neki szenvedés volt a panelház 14. emelete, mindig kivágyott, rengeteget kellett vele menni sétálni. Számára a lehető legjobb döntés volt, hogy vidéki gyerek lett. De mondom, a kisfiam habitusa tök más, sokkal nyugodtabb, ő ellett volna a 14. emeleten is. Ennek ellenére már ő is teljesen megszokta, hogy egész nap kint vagyunk, nagyon szeret a levegőn aludni, de csak nézelődni is. Ha csak ez az egy nézőpont lenne, akkor mindenkinek azt ajánlanám, hogy ha megteheti, akkor kertes házban nevelje a gyermekét, gyermekeit.
  • A kert rendben tartása iszonyú meló. Nálunk heti 2x van fűnyírás, ami minimum 2 óra/alkalom. Emellett sok egyéb teendő is van, amire nem is gondoltam. Télen a hótakarítás, nyáron a locsolás. A fű és a locsolás a harmadik gyerekem, annyi meló van vele:) Nah ilyen gondok a lakásnál nincsenek.
  • A lakás és a jó infrastruktúra mellett szól az is, hogy egy kertes házas övezetben ritkán vannak bevásárlóközpontok, drogériák, programok. Ha olyan lakóövezetben veszel családi házat ahol vannak, akkor arra viszont kb. rámegy a gatyád is. Itt ahol mi lakunk nincs a közelben se bolt, se játszi, se semmi:) Ez hátrány lehet, de jó szervezéssel megoldható, hogy mindig legyen otthon alapanyag, főznivaló stb. Itt nem lehet elugrani a DM-be, vagy a Tesco-ba, itt elengedhetetlen az autó. 
  • Viszont van jó ovi, bölcsi és lakóközösség. A szociális kapcsolatok úgy veszem észre hogy egy ilyen fiatalos környéken nagyon jól épülnek ki, rengeteg kisgyerekes családdal kötöttünk ismeretséget, barátságot. DE jó ovi, bölcsi bárhol lehet, ez nem attól függ, hogy lakásban vagy házban élsz. 
  • A ház mellett szól a kerti programok lehetősége is. A szalonnasütés, a grillezés, a bográcsozás vagy épp egy tollas party. 
  • A lakásban sokkal inkább rá vagy utalva a szomszédokra, olyan szempontból, hogy ha épp egy hangoskodó vagy egy kekeckedő lakótársat fogsz ki, akkor szívás. Egy kertes házban azért nagyobb a tér, messzebb vagytok egymástól. Emlékszem, sokszor röstelkedtem a panelben mikor a néhány hetes, hónapos Dorka végig sírta, sikította az éjszakát. Másnap voltak ám szúrós tekintetek. 
  • Ha szeretsz kertészkedni vagy igazi bio megszállott szupermami vagy, akkor neked a kertes ház lehet csak az opció. MI nem csináltunk kiskertet, de az tény, hogy a házi zöldségeknek-gyümölcsöknek én is nagy rajongója vagyok. 
Összefoglalva az összes nehézség ellenére is én sokkal inkább javaslom gyerekes családoknak, vagy gyermeket tervezőknek a családi házat, mivel sokkal nagyobb élmény lehet a gyereknek. A szülőknek szívás a legtöbb esetben, mert rengeteg olyan plusz teendő zúdul a nyakába, ami amúgy nem járna egy lakással, nem beszélve az anyagi többlettel. 

Néhány képpel zárnám a bejegyzést, amolyan illusztráció gyanánt:)












Te hogy látod ezt a témakört? Neked melyik otthon jön be inkább?

5 megjegyzés:

  1. Pár hónapot volt szerencsém panelben lakni, még bőven a gyerkőc előtt, de a helyzet az, hogy én annyira utálom a tudatot, hogy a szomszéd alattam/felettem/mögöttem/előttem/jobbra/balra ott van, hogy az leírhatatlan. :D Nyírom a füvet, hányom a hót, jöjjön aminek jönnie kell, de az amiben élek, körbejárható legyen, elszigetelt másoktól. Nekünk is van dolog a kerttel bőven, az újrafüvesítésbe ősszel vágunk bele mert a gyerkőc előtt a kutyák hazavágták az udvart amitől tiszta dimb-domb, meg amúgy is, olyan füvet akarok amire puciláb kimehet jövőre Dani. Szerintem az a munka, amit a kertbe kell fektetni, bőven kifizetődik azokban a percekben mikor nyugodtan pancsolhatsz az udvarodon, vagy áthívhatod egy grillezésre a haverokat, vagy csak megeszel egy tál cseresznyét nyugiban a fád árnyékában.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen,már én is így látom.....érdekes, de már én sem tudnék visszaköltözni:)

      Törlés
  2. Mi most egyelőre egy zàrt udvaros újépítésű tàrsashàzban élünk. Ez egy màsik lehetőség. Van külön udvar, ahol sajàt homokozónk van, nem alszik hajléktalan a padon...stb. Persze mégsem egy kertes hàz, de a paneltől szàzszor jobb. Közel van a belvàros. Jó helyen van, és jó a lakás elosztàsa is. Ez viszont azzal jàr, hogy nem sokkal dràgàbban egy kintebbi részen kertest lehet venni. Mêg nem tudjuk mi lesz 3-4 év múlva, de nehéz ezt a helyet feladni 😊😊

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen,igazad van. Ez lehet az ideális megoldás. Jó, hogy közel a belváros. Hány család lakik ott?

      Törlés